zoomin
zoomin
بروز ترین اخبار رایانه
قالب وبلاگ

MWC 2012
MWC 2012

مایکروسافت، گوگل، HTC و نوکیا بدون شک در صدر لیست خبرسازترین کمپانی ها در MWC 2012 بودند. مایکروسافت با معرفی ویندوز 8 نسخه مخصوص مصرف کننده، گوگل با اندروید و البته برنامه‌هایش برای آینده تکنولوژی موبایل، HTC با تلفن های سری One و نوکیا با دوربین 41 مگاپیکسلی بر روی گوشی، مهم‌ترین عناوین خبری این نمایشگاه را به خود اختصاص دادند.

در هفته گذشته اخبار بسیاری از کنگره جهانی موبایل منتشر کردیم. در این مقاله می خواهیم به چهار کمپانی که بیشترین بازتاب خبری را داشتند، بپردازیم.

نوکیا

Nokia 808 Pureview

مشخصا یکی از برندگان این نمایشگاه نوکیا بود که با معرفی 808 PureView و دوربین 41 مگاپیکسلی کارل زایس روی آن توانست جایزه بهترین وسیله همراه جدید را از GSMA دریافت نماید.

مقالات مرتبط:

گوشی جدید نوکیا بسیاری را شگفت زده کرد، چرا که ویژگی جدیدی را معرفی می‌کرد که قابل مقایسه با دیگر لوازم همراه نبود. اضافه کردن چنین ویژگی جذابی به یک گوشی سیمبین کمی با انتقاد همراه بود، اما به نظر می‌رسد نوکیا قصد دارد تا این ویژگی را در آینده به گوشی‌های ویندوز فون نیز اضافه کند که در این صورت مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

گوگل

eric_schmidt_google_mw2012

همان طور که انتظار می‌رفت، اندروید همه جای نمایشگاه را تسخیر کرده بود. در حالی که تبلت‌ها و گوشی‌های اندرویدی بر سر قابلیت‌های جدید رقابت می‌کنند و این قابلیت‌ها نمود بیشتری دارند، حضور روز‌افزون و نا‌محسوس اندروید کمتر به چشم می‌آید. تقریبا همه کمپانی‌ها محصولی برای ارائه تحت سیستم‌عامل اندروید داشتند، از جمله خود گوگل که نسخه موبایل مرورگر کروم را ارئه کرد.

مقاله مرتبط:

گوگل همچنین به غیر از اندروید حرف های دیگری هم برای گفتن داشت. سخنرانی اریک اشمیت درباره آینده تکنولوژی موبایل یک نطق تاثیرگذار عمیق بود. این سخنرانی حتما ارزش شنیدن را دارد.

اچ‌تی‌سی

HTC One

اچ تی سی به آرامی رابط کاربری Sense را روی اندروید بهبود می‌بخشد و در حال توسعه آن می باشد. همچنین HTC اعلام کرد که در سال جدید گوشی‌های کمتری ارائه می‌کند تا بتواند بیشتر روی کیفیت و پشتیبانی تمرکز کند. به نظر می‌رسد سیاست‌های جدید اثرگذار بوده و به عنوان مثال گوشی‌های جدید سری One بسیار جذاب به نظر رسیدند.

مقالات مرتبط:

مدل One X با یک نمایشگر 4.7 اینچی HD به همراه تجهیزات صوتی Beats می‌تواند نظر بسیاری از مشتریان این کمپانی را جلب کند.

مایکروسافت

Windows 8

هم به خاطر ویندوز 8 و هم به خاطر همکاری نوکیا با ویندوز فون به نظر می‌رسد سال جاری سال بزرگی برای مایکروسافت باشد. ویندوز فون در حالی که هنوز فاصله زیادی برای رقابت با iOS و اندروید دارد، امیدوارانه گام در دنیای گوشی‌های هوشمند می گذارد. اما معلوم نیست در آینده چه پیش آید.

مقالات مرتبط:

تجربه نسخه بتای ویندوز 8 برای اکثر کاربران به طور کلی مثبت ارزیابی شده‌ است. مهمترین موردی که این سیستم‌عامل را موفق کرده، ظاهر جذاب و دلنشین آن است و این نشان می‌دهد که مایکروسافت بالاخره تصمیم گرفته در سیاست‌های خود تغییرات اساسی ایجاد کند. مایکروسافت در دنیای موبایل هنوز راه درازی در پیش دارد اما ویندوز 8 می تواند نقطه عطفی در این راه باشد.

Nokia PureView 808
Nokia PureView 808

نوکیا با معرفی تلفن 808 Pureview و دوربین ۴۱ مگاپیکسلی در کنگره جهانی موبایل بارسلونا ، در کانون توجهات کاربران و خبرنگاران قرار گرفت . نوکیا در مورد دوربین این تلفن می گوید که با فناوری های پیشرفته توانسته است تصویری در اندازه های یک عکس ۵ مگاپیکسلی اما با کیفیتی عالی در اختیار کاربرانش قرار دهد. در این مقاله تلاش داریم راز کیفیت بالای عکس های شکار شده توسط این دوربین را برای شما افشا کنیم. با ما همراه شوید.

نوکیا از عرش تا فرش

در زمان های نه چندان دور وقتی شرکت نوکیا تصمیم می گرفت گوشی موبایل جدیدی را وارد بازار کند، لرزه بر پیکر نیمه جان دیگر تولید کنندگان می افتاد. گوشی هوشمند N95 که یادتان هست! ولی اوضاع همیشه بر وفق مراد نیست. آن هنگام که اپل تصمیم گرفت وارد این رقابت پر سود شود شاید نوکیا حتی یک لحظه تصور این روزهای کم فروغ را برای خودش نمی کرد.

آری اپل با نوآوری های خاص همیشگی اش و ایجاد یک تعریف جدید برای گوشی های هوشمند توانست شرکت بزرگ نوکیا را از عرش به زیر بکشد. بدتر آنکه مدیران این شرکت همچنان در روزهای خوش گذشته غرق بودند و متوجه تغییرات بزرگی که اپل در سلیقه مردم جهان ایجاد کرد نبودند. آن ها همچنان به نسخه بدقلق Symbian حتی بر روی گوشی های لمسی خود اصرار می ورزیدند، انگار که در خواب زمستانی به سر می برند. غفلت نوکیا به حدی رسیده بود که حتی کم مانده بود شرکت های چینی هم در زمینه گوشی های هوشمند از او موفق تر عمل کنند. به هر حال مدت زمان زیادی طول کشید تا نوکیا تصمیم گرفت درصدد جبران برآید و اولین قدم محکم خود را با گوشی N8 و سپس N9 برداشت. گوشی هایی که هر چند هنوز هم از نظر رابط کاربری به پای محصولات اپل و سامسونگ نمی رسیدند ولی مجموعه ای از خلاقیت ها و نوآوریهای تکنولوژیکی در آنها می درخشید.

نوکیا دوباره متولد می شود

بعد از انتشار خبر پرده برداری نوکیا از گوشی PureView 808 با دوربین 41 مگاپیکسلی در کنگره جهانی موبایل بارسلونا، اولین واکنش من بسیار عادی و بدون هیچ گونه توجهی بود. در ابتدا با شنیدن این خبر تصور کردم که باز هم قرار است با یک گوشی فانتزی و با امکاناتی که فقط برای توجه افکار عمومی مناسب است روبرو شویم. هر چه که بیشتر وارد جزییات خلاقیت نوکیا در زمینه دوربین این گوشی شدم، از بی توجهی اولیه خودم پشیمان شدم و به این نتیجه رسیدم که باز هم نوکیا برای متمایز کردن عظمت و بزرگی اش دست به نوآوری بزرگی زده است و به خوبی توانسته است این قدم را با درایت و پختگی بردارد.

هرآنچه در مورد دوربین گوشی PureView 808 نوکیا باید بدانید

nokia-pureview-808-pic-size-1

اولا آن که تصاویر گرفته شده توسط دوربین این گوشی 41 مگاپیکسل واقعی نیستند. البته منظور ما این نیست که نوکیا به دروغ اینچنین گفته است. حال آنکه دوربین های امروزی در بهترین حالت و مدل می توانند تصاویر 38 مگاپیکسلی را به کاربرانشان عرضه کنند و آنچه دوربین این گوشی شکار می کند، تصاویری با کیفیت 3 تا 8 مگاپیکسل واقعی است. بنابراین پشت تصاویر 41 مگاپیکسلی مورد ادعای نوکیا چه رازی نهفته است؟

نوکیا به درستی دریافته است که دوربین هایی در سایز کوچک مثل دوربین های گوشی های همراه چگونه کار می کنند. همانطور که در مقاله های دیگر قبلی هم گفتم، مگاپیکسل بیشتر همیشه به منزله کیفیت بیشتر عکس ها نیست. هرچه مگاپیکسل دوربینی بیشتر باشد، سایز و حجم اشغالی عکس ها بیشتر می شود ولی ممکن است آنچنان که انتظار داریم کیفیت عکس بیشتر نشود و فقط حافظه جانبی زودتر پر شود. این مهم در دوربین های کوچک نمود روشن تری هم پیدا می کند. سنسورهای کوچک گوشی های همراه به همراه لنزهای نامناسب آنها معمولا منجر به تصاویر بزرگ ولی بی کیفیت می شوند ( بلا نسبت آیفون 4S).

sensor-nokia-1

ثانیا همانطور که میدانید سنسورهای نوری مجموعه ای متشكل از هزاران رديف بسيار كوچك از ديودهای حساس به نور هستند كه می توانند فوتونهای نور را به بار الكتريكی تبديل كنند. اين ديودهای يك سويه را Photosite می نامند. هر فوتوسايت به تابش نور حساس است و مسلماً هرچه نور تابيده شده بر آن شدت بيشتری داشته باشد، بار الكتريكی بيشتری در آن انباشته خواهد شد.

 

يکی از معيارهای بررسی ساختار و کيفيت تصوير سنسورها، چگالی پيکسل (Pixel Density) است که از تقسيم تعداد پيکسل مؤثر بر اندازه سنسور به دست می آيد و واحد آن مگاپيکسل بر سانتيمترمربع است، اما از آنجا که مکانيزم جمع آوری نور و کيفيت سلول های نوری سنسور (Photosite) در فناوری های مختلف و در بين توليدکنندگان مختلف سنسور بسيار متفاوت است، نمی توان از آن برای مقايسه کيفيت تصوير دوربين ها استفاده کرد، اما می توان از آن نتايجی را به دست آورد که برای بررسی کيفيت تصوير يک دوربين به کار آيد.

به عنوان مثال، اگر چگالی دوربين دوازده مگاپيکسلی برابر با 28 باشد، و اين عدد در دوربين دوازده مگاپيکسلی دیگری برابر با 7.3 باشد؛ با وجود آن که تعداد پيکسل ها تقريباً برابر است، اما اختلاف زياد چگالی پيکسل اين دو دوربين حکايت از آن دارد که در دوربين اولی به دليل استفاده از سنسور کوچک تر، تعداد زيادی پيکسل در فضای کوچک تری گنجانده شده و اين يعنی سلول های نوری کوچک تر که طبيعتاً قدرت کمتری در جمع آوری نور دارند و در نتيجه باعث افزايش نويز و نيز کاهش کيفيت تصوير می شوند. بنابراين همان طور که مشخص است در اين مقايسه، اندازه سنسور عامل تعيين کننده کيفيت تصوير است.

با وجود آنکه رقم مگاپیکسل در برخی موارد می‌تواند شاخص خوبی برای مقایسه کیفیت تصویر دوربین‌های دیجیتال باشد، این رقم در اکثر موارد می‌تواند گمراه کننده نیز باشد. کیفیت نهایی یک تصویر دیجیتال موثر از متغیرهای بیشتری مانند نوع سنسور، مساحت سنسور، اندازه لنزهای ریز روی هر پیکسل، قدرت تمرکز لنز و غیره می‌باشد. بنابراین همانطور که توضیح دادیم عکس های 41 مگاپیکسلی Purview 808 ممکن است کیفیت خیلی خوبی هم نداشته باشند. برای پی بردن به این مسئله باید سایر موارد در مورد لنز دوربین این گوشی را هم بررسی کنیم.

nokia-pureview-808-back

ثالثا سنسور گوشی 808 نوکیا که ظاهرا توسط توشیبا ساخته شده است به کوچکی رفقایش در دیگر گوشی های هوشمند نیست. با سایز 1/1.2″، سنسور این گوشی چهار یا پنج برابر بزرگتر از سنسور دیگر گوشی های رایج بازار است. حتی بزرگتر از سنسور دوربین های دیجیتال compact امروزی. زمانی که سنسور دوربین بزرگتر در نظر گرفته شود می توان با ثابت نگاه داشتن همان رزولوشن تصویر، فوتوسایت های بزرگتری که وظیفه تشخیص نور و ساخت پیکسل ها را بر عهده دارند، داشته باشیم. یا حتی می توان با ثابت نگاه داشتن اندازه فتوسایت ها ، تعداد آنها را در سنسور افزایش داد که این امر موجب بالا رفتن رزولوشن تصویر می شود. در حقیقت نوکیا در گوشی جدید خود از حالت دومی برای افزایش کیفیت تصاویرش بهره برده است.

البته نوکیا تا حدی این کار را به صورت ناشیانه انجام داده است بدین معنی که افزایش بیش از حد فتوسایت ها نمی تواند به اندازه یک تصویر 41 مگاپیکسلی واقعی موثر باشد و این رقم تا حد زیادی آغشته به بزرگ نمایی های رایج در دنیای تجارت می باشد.

حقیقت آن است که دوربین گوشی هوشمند 808 نوکیا عکس های 41 مگاپیکسلی نمی گیرد بلکه این دوربین اطلاعاتی در حد 41 مگاپیکسل را جمع آوری کرده و از تمام این اطلاعات برای خلق عکس هایی با کیفیت زیاد ولی در اندازه های نه چندان بزرگ استفاده می کند.

از نگاه دیگر

ای وای باز هم Symbian!! یعنی قرار است این دوربین دوست داشتنی با سیستم عامل Symbian نفس بکشد؟ چرا؟

این پروژه از پنج سال پیش شروع شد و تا به امروز ادامه دارد و همانطور که می دانید پنج سال پیش کسی باور نداشت که نوکیا و Symbian برای زنده ماندن و نفس کشیدن باید به این زحمت بیفتند. آن زمانی که آیفون در حال شکل گیری بود و کسی درباره اندروید چیزی نمی دانست. یک نوکیا بود و همه دنیا. همه دنیا بودند با عشق نوکیا!

نوکیا این دوربین را با Symbian هم نشین کرد زیرا برای سیمبین طراحی شده بود و اگر نوکیا تصمیم داشت که از نظر سخت افزاری و نرم افزاری آن را برای ویندوز فون بهینه کند باز هم زمان از چنگش خارج می شد، کاری که نوکیا متاسفانه در آن استاد است. البته آنها قول داده اند که در محصولات مبتنی بر ویندوز هم از این مدل دوربین ها استفاده کنند و این بدین معنا است که تحقیقات پنج ساله نوکیا به رایگان در چنگ مایکروسافت قرار خواهد گرفت. اگر نوکیا و مایکروسافت به درستی به برنامه های مشترکشان ادامه دهند احتمالا با استاندارد جدیدی در دوربینهای گوشی های همراه مواجه خوهیم شد که برای اولین بار در سیستم عامل ویندوزفون ارایه می شود.

بی شک تلفن 808 نوکیا با فروش پایینی مواجه خواهد شد چون سیمبین به پایان کار نزدیک شده ولی دوربین این گوشی می تواند بر روی محصولات مشترک نوکیا و مایکروسافت درخشش خیره کننده ای را به همراه داشته باشد، اگرو تنها اگر نوکیا و مایکروسافت بعد از این همه غفلت در دنیای تلفن های هوشمند تصمیمات عاقلانه تری را اتخاذ کنند.

به هر حال این دوربین باعث شد که اعتماد از دست رفته من به نوکیا تا حدی بازسازی شود و در واقع اصلا انتظار چنین حرکتی را از نوکیا نداشتم مخصوصا به این زودی. احساسم بر این بود که ورود اینچنین دوربین هایی در سال های بعد اتفاق خواهد افتاد.

نظر شما در مورد Nokia PureView 808 چیست؟ آیا تمایل به خرید چنین گوشی دارید؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, ] [ 16:37 ] [ amer ] [ ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان zoomin و آدرس zoomin.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





امکانات وب
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 524
بازدید کل : 29256
تعداد مطالب : 547
تعداد نظرات : 16
تعداد آنلاین : 1